Είναι γκέι δύο αγαπημένοι χαρακτήρες του "Σουσάμι Άνοιξε"

Το πέρασμα στην ενηλικίωση σηματοδοτεί το τέλος της αθωότητας και σε πολλούς ξυπνάει την επιθυμία ν' ανατρέψουν κάθε τι που σημάδεψε την παιδική μας ηλικία, όπως οι παιδικές εκπομπές με τις οποίες μεγαλώσαμε. Ξαφνικά, ορισμένοι διαπνέονται από μια έντονη επιθυμία ν' ανακαλύψουν πρόστυχα, ερωτικού περιεχομένου νοήματα πίσω από εντελώς αθώες ατάκες κάποιου κόμικ ήρωα ή ακόμη και να εξερευνήσουν τη σεξουαλική του ταυτότητα.

Κάπως έτσι πριν μερικά χρόνια δημιουργήθηκε ολόκληρο θέμα για το αν ο Μπομπ Σφουγγαράκης είναι γκέι, λες και υπάρχει περίπτωση κάποιο παιδί 5 χρονών να έχει τέτοιες αγωνίες για τη σεξουαλική ζωή του Μπομπ ή κάποιου άλλου ήρωα σειράς κινουμένων σχεδίων. Ένα άλλο ντουέτο που έχει μεγαλώσει γενιές και γενιές παιδιών σ' όλον τον κόσμο, για το οποίο εγείρονται ανά τακτικά διαστήματα ερωτηματικά ως προς τη σεξουαλικότητα τους, είναι ο Μπερτ και ο Έρνι, οι δύο αταίριαστοι φίλοι της αλήστου μνήμης παιδικής εκπομπής "Σουσάμι Άνοιξε".
Το "Σουσάμι Άνοιξε" μπορεί να σταμάτησε να προβάλλεται στην ελληνική τηλεόραση πριν από 25 περίπου χρόνια, όμως εξακολουθεί να προβάλλεται με νέα επεισόδια στις Ηνωμένες Πολιτείες και σε άλλες χώρες του κόσμου, σε μερικές από τις οποίες προβάλλονται και τοπικές βερσιόν. Η επιμορφωτική αυτή παιδική εκπομπή, που βρίσκεται ήδη στην 41η τηλεοπτική σαιζόν, αποτελεί μάλιστα το δημοφιλέστερο πρόγραμμα του τηλεοπτικού σταθμού PBS, όπως ονομάζεται η αμερικανική δημόσια τηλεόραση -αν και η δομή και η λειτουργία του σταθμού δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τα αντίστοιχα των ευρωπαϊκών δημοσίων τηλεοράσεων.
Από τους πιο γνωστούς χαρακτήρες του "Σουσάμι Άνοιξε" είναι ο Μπερτ και ο Έρνι. Ο πρώτος είναι ψηλός και γκρινιάρης, ενώ ο Έρνι είναι πιο χαρούμενος και αφελής. Συγκατοικούν στο ίδιο σπίτι εδώ και πολλές δεκαετίες, από το πρώτο επεισόδιο της εκπομπής στις 10 Νοεμβρίου 1969, και το ερώτημα που απασχολεί πολλούς -ενήλικες φυσικά και όχι τα παιδιά τηλεθεατές- είναι το εάν ο Έρνι και ο Μπερτ αποτελούν ζευγάρι.
Ουσιαστικά, οι συζητήσεις ξεκίνησαν από τη δεκαετία του '80, όταν ο Κερτ Άντερσεν, συγγραφέας του βιβλίου "The Real Thing", υποστήριξε ότι "ο Μπερτ και ο Έρνι συμπεριφέρονται ο ένας στον άλλο, με τον ίδιο διακριτικό και γεμάτο αγάπη τρόπο που το κάνουν εκατομμύρια άντρες, γυναίκες και μαριονέτες. Κάνουν τις δουλειές τους καλά και ζουν μια υπέροχα τακτοποιημένη ζωή σ' ένα άψογα διακοσμημένο ντουλάπι".
Πολλές φορές κατά το παρελθόν, η παραγωγή του "Σουσάμι Άνοιξε" διέψευσε τα υποθετικά αυτά σενάρια: "Δεν είναι γκέι, δεν είναι στρέιτ, είναι μαριονέτες. Δεν υπάρχουν από τη μέση και κάτω" ήταν η επίσημη ανακοίνωση-απάντηση το 2007. Επειδή, όμως, οι φήμες -ή μάλλον οι ευσεβείς πόθοι- επέμεναν, το 2011 η εταιρία επανήλθε με νέα δήλωση στο ίδιο πνεύμα, ξεκαθαρίζοντας ότι ο Έρνι και ο Μπερτ "δημιουργήθηκαν για να διδάξουν στα παιδιά προσχολικής ηλικίας ότι οι άνθρωποι μπορούν να είναι καλοί φίλοι ακόμη και με άτομα πολύ διαφορετικά από τους ίδιους. Παρόλο που προσδιορίζονται ως χαρακτήρες αρσενικού γένους και κατέχουν πολλά ανθρώπινα χαρακτηριστικά, παραμένουν μαριονέτες και δεν έχουν σεξουαλικό προσανατολισμό".
Όσοι όμως θεωρούν ότι τα πεντάχρονα που βλέπουν το "Σουσάμι Άνοιξε" ενδιαφέρονται να μάθουν για την πιπεράτη ζωή του Μπαρτ και του Έρνι, δεν το βάζουν κάτω και αναρωτιούνται: γιατί οι δυο τους ζουν μαζί επί τόσα χρόνια και γιατί ο τοίχος του δωματίου τους κοσμείται από μια κοινή φωτογραφία των δύο χαρακτήρων;
Η σχετική φιλολογία πήγε ένα βήμα πιο πέρα με το πρωτοσέλιδο του περιοδικού "The New Yorker", στο οποίο απεικονίζεται ο Έρνι να σκύβει τρυφερά στον ώμο του Μπερτ και μαζί να παρακολουθούν σε μια ασπρόμαυρη τηλεόραση την ανακοίνωση της απόφασης του Ανώτατου Ομοσπονδιακού Δικαστηρίου των ΗΠΑ, με την οποία αναγνωρίστηκε η ισότητα δικαιωμάτων των ομοφυλόφιλων ζευγαριών. Στο πρωτοσέλιδο δεν γίνεται κάποιο σχόλιο, αλλά το υπονοούμενο είναι σαφές. Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι δεν πρόκειται για κάποια πρωτοβουλία του PBS ή της εταιρίας παραγωγής του "Σουσάμι Άνοιξε", αλλά βασίζεται στην ιδέα ενός καλλιτέχνη, ονόματι Τζακ Χάντερ, που ανέβασε αντίστοιχη φωτογραφία του "ζευγαριού" στο Tumblr το Μάιο του 2012. Απλά το περιοδικό την προχώρησε ένα βήμα πιο πέρα, με αφορμή και την πρόσφατη απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου.
Η παραγωγή και ο τηλεοπτικός σταθμός δεν έχουν αντιδράσει μέχρι στιγμής, κατά πάσα πιθανότητα όμως δεν θα βλέπουν με καλό μάτι την προσπάθεια ορισμένων να μεταφέρουν στον κόσμο των παιδιών τους κώδικες των ενηλίκων. Εκτός κι αν κάποιοι στην πραγματικότητα δεν έχουν μεγαλώσει ποτέ και θέλουν να επιβεβαιώσουν εσωτερικές τους ανασφάλειες ανατρέχοντας στα χρόνια της παιδικής τους αθωότητας.
Όχι, δεν είναι απαραίτητα στενόμυαλος, όποιος αρνείται να αναγνωρίσει την όποια σεξουαλική ταυτότητα στον Μπαρτ, στον Έρνι, στον Μπομπ Σφουγγαράκη, στον Μπάτμαν ή σε όποιον άλλο ήρωα των παιδικών μας χρόνων. Είναι απλά ενήλικας, που θυμάται πώς σκεφτόταν, όταν ήταν κι αυτός παιδί. (Στο κάτω-κάτω, το "Σουσάμι Άνοιξε" δεν είναι και η "Κάντι-Κάντι", όπου ο έρωτας ως συναίσθημα κυριαρχούσε από ένα σημείο και μετά...)

Tags: